دلايل علمي بي‌حوصلگي و راهكارهاي غلبه بر بي حوصلگي

۱۰ بازديد

كسالت و بي حوصلگي احساسي است كه همه اشخاص گه گاه دچار آن مي شوند. شدت و تعداد روزهاي بي حوصلگي در بعضي اشخاص كم تر و در بعضي بيشتر است ولي آيا تابحال فكر كرده ايد كه چرا گاهي بي سبب بي حوصله مي شويد؟ آيا راهي براي رفع بي حوصلگي خويش پيدا نموده ايد؟

كسالت و بي حوصلگي احساسي است كه همه اشخاص گه گاه دچار آن مي شوند. شدت و تعداد روزهاي بي حوصلگي در بعضي اشخاص كم تر و در بعضي بيشتر است ولي آيا تابحال فكر كرده ايد كه چرا گاهي بي سبب بي حوصله مي شويد؟ آيا راهي براي رفع بي حوصلگي خويش پيدا نموده ايد؟معمولاً اشخاص در زمان تنهايي، غم، عصبانيت، نگراني، خواب ناكافي، اضطراب و... دچار كم حوصلگي ميشوند ، ولي گاهي همه چيز بر وفق مراد است و شما نمي دانيد چرا بي حوصله هستيد!
 
علت بي حوصلگي هاي بي دليل چيست؟!
اشخاص خستگي را به صورت متفاوت تشخيص ميدهند و تجربه مي كنند. در بعضي موارد، ملالت امكان دارد بدين دليل اتفاق بيفتد كه:
 
- استراحت ناكافي و يا تغذيه نامطلوب
- سطوح پائين تحريك ذهني
- عدم انتخاب و يا كنترل فعاليت هاي روزانه تان
- نداشتن تفريحات گوناگون
- درك ضعيف زمان
 
علل و بهترين درمان بي حوصلگي,درمان بي حوصلگي,كسالت و بي حوصلگيعلل و درمان بي حوصلگي
 
ممكن است شما يا كودك موقع درگير شدن در يك فعاليت، ملول شويد، به اين خاطر:
- از دست دادن علاقه
- دستورالعمل هاي گيج كننده
- ترس از اشتباه
- تكرار فعاليت براي مدتي بسيار طولاني
 
چند علت عمده بي حوصلگي عبارتند از:
 
يكنواختي ذهن
بي حوصلگي گاهي ريشه در خستگي ذهني (Mental fatigue) داشته و ناشي از تكرار و بي اعتنايي به جزئيات و وظيفه ها است. هر تجربه اي كه قابل پيش بيني بوده و تكراري مي شود، ميتواند خسته كننده شود.
 
به طور كلي، تكرار بي اندازه از يك چيز و تحريك بي اندازه ميتواند از عوامل عمده پيدايش شرايط بي حوصلگي باشد. بدين ترتيب حس خستگي و ضعف در شخص ايجاد مي شود.
 
شكل چينش منزل
در صورتي كه به دنبال وقت ها شاد هستيد و ميخواهيد از حالت كسالت و بي حوصلگي خارج شويد، بهتر است كه براي تنوع، شكل چينش منزل خويش را تغيير دهيد.
 
با اين كار، تغيير زيادي در نزديكي ايجاد شده و در نتيجه در روحيه شما هم تغييراتي ايجاد خواهد شد. مثلا ميتوانيد رنگ ديوارها را تغيير داده و از رنگ هاي ارامش بخش مثل آبي استفاده كنيد تا از فشار و اضطراب شما كم كند.
 
علل و بهترين درمان بي حوصلگي,درمان بي حوصلگي,كسالت و بي حوصلگيدرمان بي حوصلگي
 
نبود تنوع در زندگي
معمولاً افرادي كه احتياج زيادي به تازگي ، تنوع و هيجان دارند بيشتر در معرض بي حوصلگي و كسالت قرار مي گيرند. اشخاص برون گرا جزء آن گروه افرادي هستند كه احتياج به تحريك بيروني دارند؛ به همين علت آن ها بسيار مستعد بي حوصلگي هستند و تنوع طلبي و ريسك پذيري راهي براي درمان كسالت در اين اشخاص است.
 
احتياج به نوآوري
برخي از اشخاص بيش از افراد ديگر خسته و بي حوصله مي شوند. افرادي كه بيشتر نيازمند انرژي، هيجان و تنوع هستند، بيشتر در معرض خستگي و بي حوصلگي هستند.
 
اين گونه اشخاص حس مي كنند كه دچار يكنواختي شده و ديگر چيزي آنها را شاد نمي كند. احتياج به تحريك خارجي در اين اشخاص مدام وجود داشته و ابتكار موقع جستجوي كارهاي جديد و ريسك پذيري در اين اشخاص به مقدار زيادي مشاهده مي شود.
 
راهكارهاي غلبه بر بي حوصلگي و بي حالي 
بنابراين براي مبارزه با اين روحيه و كاهش يا از بين بردن آن، بايد باتوجه به هر يك از عوامل تاثيرگذار، راه و شيوه مطلوب و راهكار عملي خاصي را اتخاذ كرد.
 
علل و بهترين درمان بي حوصلگي,درمان بي حوصلگي,كسالت و بي حوصلگيراهكارهاي غلبه بر بي حوصلگي
 
به اين منظور به نكات و مطالب زير توجه كنيد:
تلاش كنيد هر از چند گاهي در زندگي خويش تغييراتي، هر چند جزيي، ايجاد كنيد.
بي كاري و فقدان فعاليت يك عامل مهم در ايجاد بي حوصلگي است. دست بكار شويد با نشستن و به نقطه اي خيره شدن چيزي عوض نمي شود. برخيزيد و به كاري مشغول شويد.
 
احساس پوچي و اين عقيده كه زندگي، شغل و فعاليت هاي شما بي معني است، مي تواند شما را تا مرز افسردگي پيش برد. شما نبايد زندگي خويش را يك دايره بي انتها و مقصود بدانيد. اين وظيفه خود شماست كه به زندگي خويش معني بخشيد.بازسازي پيوند عاطفي زن و شوهرمركز تخصصي استعداديابي و آموزش كودكان
 
هر روز يك چيز جديد ياد بگيريد و به علم خويش بيفزاييد.
خود را به چالش بكشانيد. به فعاليتي دست بزنيد كه در شما استرسي ملايم ايجاد مي كند؛ مثل بردوباخت ( در بازي، ورزش) يا پذيرفتن ايده هاي جديد.
 
به ياد داشته باشيد كه هيچ چيز كسالت آور و خسته كننده نيست؛ بلكه اين ذهن بي حوصله شماست كه همه چيز را خسته كننده مي بينيد. بي حوصلگي يك امرنسبي و درونيست. افكار خويش را تغيير دهيد تا احساسات شما هم تغيير يابند.
 
احساس كنجكاوي خويش را بر انگيزيد. نسبت به اطراف خود بي تفاوت نباشيد، تلاش كنيد از همه چيز سر در بياوريد؛ البته به جز مسايل شخصي ديگران.
 
خيال پردازي كنيد. خيال پردازي بي اندازه باعث دور افتادن شما از واقعيت ها و حقيقت ها مي گردد؛ ولي از تخيل خويش ميتوانيد در رفع بي حوصلگي كمك بگيريد. خيال پردازي كنيد و به آرزوهاي خويش دست يابيد.
 
تكرار فعاليت هاي روزانه يا از روي عادت بسيار خسته كننده است. بنابراين ديگر ايده ها، گزينه ها و احتمالات را هم انتخاب كنيد. به عنوان مثال هرروز براي صبحانه چاي شيرين نخوريد، يك روز هم قهوه يا شير بخوريد يا هرروز سر يك ساعت فعاليت خاصي را انجام ندهيد. هراز گاهي نحوه لباس پوشيدن يا مدل موي خويش را تغيير دهيد.
 
هر دفعه سر قرار ملاقات يك دست لباس مشابه به تن نكنيد، يا در كافي شاپ تنها ميلك شيك سفارش ندهيد. با يك كادو بي مناسبت طرف مقابل خويش را غافلگير كنيد.
 
تكراري نباشيد.
تصميمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خويش را به ياد آوريد و توجه كنيد كه مانند قبل براى انجام دادن كارهاى مهم آمادگى داريد.تا حالا كنسرو ماهي قزل‌آلا ديدين؟
مشاهده محصول
 
در تصميم ‏ها و فعاليت‏ هاى اسوه ‏ها توجه كنيد، در همسان سازى و الگوپذيرى جدى باشيد تا جرأت انجام كار يابيد و توان تصميم‏ گيرى و اجرا در شما تقويت شود.
 
ورزش مستمر و منظم را كه در تقويت اراده بسيار مؤثر است، فراموش نكنيد.
 
با تصميم‏ هاى اسان در كارهاى ساده، كم كم خود باورى و توانمندى را در خود پديد آوريد و راه را براى تصميم ‏گيرى در امور مشكل و پيچيده هموار سازيد.
 
از خواب زياد، پرخورى و ديگر وسايل تنبلى و سستى اراده بپرهيزيد.
 
ترديد در تصميم ‏گيرى و تأخير در عمل، باعث از دست رفتن منافع معنوى و مادى فراوان مي ‏شود و زيان‏ هاى بسياري را به ارمغان مى آورد.
 
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.