عوامل موثر در ايجاد زانو درد

۲۲ بازديد

از جمله مهم ترين عوامل ايجاد زانو درد مي توان به موارد زير اشاره كرد:
صدمه، فشار و آسيب به زانووقتي مفصل زانو و استخوان زانو تحت فشار و صدمه قرار بگيرد و شكل طبيعي اش را از دست بدهد، افراد به زانو درد مبتلا مي شوند. زانو، يكي از قسمتهاي بدن انسان است كه بيشترين ميزان آسيب ديدگي را دارد. 

بسياري از ورزشكاران در زمان تمرين و مسابقه، در معرض زمين خوردن و صدمه ديدن هستند. زماني كه زانو پيچ مي خورد يا به آن ضربه شديد وارد مي شود، درد و ناراحتي در اين قسمت شروع مي شود. پس اولين و شايع ترين دليل پيدايش درد در زانوها، صدمه و آسيب حركتي يا ورزشي است. زانو درد بعد از ورزش، موضوعي است كه اغلب ورزشكاران آن را براي حداقل يك بار تجربه مي كنند. با فشار آوردن بيش از حد به زانو، انجام حركات سنگين و ناگهاني و… بايد انتظار درد در ناحيه زانو را داشته باشيد!
آرتروز زانو

يكي ديگر از عوامل موثر بر ايجاد درد زانو، آرتروز زانو است كه به استئوآرتريت يا سائيدگي زانو نيز معروف است. آرتروز زانو، باعث از بين رفتن مفصل زانوي افراد مي شود و راه رفتن را براي افراد مشكل مي‌كند. با از بين رفتن مفصل زانو، بخش مهمي از زانو از دست مي رود و درد و ناراحتي فرد شدت پيدا مي كند. اين موضوع مي تواند حتي باعث تغيير شكل پاها نيز شود. دومين دليل درد در زانو را مي توان آرتروز زانو دانست.
آسيب ديدگي رباط زانو

يكي ديگر از آسيب هاي ورزشي شايع، صدمه به رباط زانو است كه باعث درد و ناراحتي زانوها خواهد شد. مفصل زانو به همراه 4 رباط بسيار مهم كار مي كند كه با آسيب ديدن هركدام از آن رباط ها، مفصل زانو هم به شدت اذيت مي شود. آسيب ديدن رباط صليبي قدامي، رباط صليبي خلفي، رباط طرفي داخلي و رباط طرفي خارجي باعث شروع درد و ناراحتي در زانو مي شود.
صدمه به منيسك زانو

منيسك زانو يكي از بخش هاي مهم زانو است. فشار بيش از حد يا انجام فعاليتهاي شديد باعث مي شود كه بافت منيسك تحت تاثير قرار بگيرد و گاهي اوقات پاره شود! وقتي منيسك زانو صدمه مي بيند، به مفصل زانو فشار زيادي وارد مي شود و عملكرد درست زانو متوقف مي شود. متوقف شدن عملكرد زانو به معناي شروع درد و ناراحتي در زانو است.
در رفتن كشكك زانو

وقتي زانو دچار دررفتگي مي شود، كشكك زانو تحت تاثير قرار مي گيرد. با اين اتفاق، كشكك زانو جابه‌جا مي شود و از جاي خود بيرون مي رود. در نتيجه راه رفتن، باز و جمع كردن زانو و فعاليتهاي ديگر با درد شديد زانو همراه مي شود!
منحرف شدن استخوان زانو

يكي ديگر از علل زانو درد، تغيير شكل زانوها و منحرف شدن استخوان زانو است. انحراف زانو به دلايل مختلف به وجود مي آيد. مثلا افراد مبتلا به پاي پرانتزي و پاي ضربدري در بلندمدت به درد شديد زانو دچار مي شوند؛ زيرا استخوانها از جاي اصلي خود منحرف مي شوند!
برخي ديگر از دلايل درد زانو رو ميتواند موارد زير شمرد:
نرمي غضروف كشكك زانو

بورسيت كشكك زانو

كيست پشت زانو

آسيب رباط جانبي(ليگامان هاي كلترال)

سندرم درد پاتلوفمورال

سندرم باند ايليوتيبيال

علت زانو درد در زنان

يكي از واقعيت ها اين است كه زنان بيشتر از مردان به زانو درد مبتلا مي شوند. طراحي خاص بدن خانمها و ميزان هورمونهاي بدن خانمها با آقايان فرق دارد. قدرت استقامت زانوهاي زنان از قدرت استقامت زانوهاي مردان كمتر است و همين موضوع يكي از دلايل زانو درد در خانمهاست.

رايج ترين دليل درد در زانوها، آرتروز زانو است. خانمها بيشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا مي شوند، در نتيجه ابتلا به اين مشكل، پايداري و ترميم پذيري غضروف هاي پوشاننده زانو از بين مي رود و زانوها دردناك مي شوند! با رسيدن به سن يائسگي زنان و حدود 50 سالگي، احتمال ابتلا به آرتروز زانو زياد مي شود.
يكي ديگر از دلايل زانو درد در زنان جوان، نرمي غضروف كشكك يا بيماري كندرومالاسي است كه براي خانمهاي زير 30 سال اتفاق مي افتد. با نرم شدن غضروف كشكك زانو، غضروف زانو دچار خراشيدگي و التهاب مي شود و در نتيجه فرد احساس سوزش در زانوهايش مي كند و موقع راه رفتن زانوهايش صدا مي دهد (بيشتر بدانيد: علت و درمان صدا دادن زانو).
زانو درد عصبي

زانو درد عصبي، با تحريك سيستم عصبي شما اتفاق مي افتد. زانو درد عصبي به دليل وجود مشكل خاصي در زانوها نيست و فقط به وضعيت اعصاب افراد و آرامش آنها بستگي دارد. افرادي كه گردن درد، كمر درد، ديسك كمر و ديسك گردن دارند، با عصبي شدن شاهد افزايش درد در پاها و مخصوصا زانوهاي خود خواهند بود.
زانو درد ناگهاني

گاهي اوقات پيش مي آيد كه زانو درد مهمان سرزده بدنتان مي شود! زانو درد ناگهاني به دلايل مختلفي پيش مي آيد؛ مثلا بعد از پياده روي سنگين، ورزش طولاني، بالا و پايين رفتن از پله هاي زياد، پيچش زانو، فشار آوردن به زانو و… ممكن است به زانو درد مبتلا شويد. اگر زانو درد مزمن نداشتيد، بهتر است كمي استراحت كنيد و براي يك الي دو روز شدت فعاليت جسمي و ورزش خود را كمتر كنيد؛ اگر درد زانوهايتان كمتر شد، علامت خوبي است و نشان مي دهد كه به زودي كاملا بهبود پيدا مي كنيد؛ اما اگر درد زانوهايتان با استراحت كمتر نشد، بهتر است به دكتر ارتوپد مراجعه كنيد؛ زيرا زانو درد ناگهاني مي تواند به دليل نرمي استخوان يا نرمي غضروف هم باشد كه تشخيص آن فقط به كمك دكتر فوق تخصص زانو انجام مي شود.
علت درد زانو چپ

در بعضي موارد، افراد در قسمت كناري زانوهاي خود احساس درد مي كنند و از درد زانوي راست يا چپ خود شكايت مي كنند. دلايل متعددي باعث ايجاد درد در قسمت جانبي زانو مي شود. التهاب بوريس و آسيب ديدن رباط هاي جانبي زانو از مهم ترين دلايل احساس درد در قسمت كناري زانو است. التهاب بوريس به معناي خشك شدن مايع داخل مفصل زانو است كه به دنبالش، درد، تورم و احساس خشكي در زانو به وجود مي آيد. بد نشستن، نشستن طولاني مدت روي زمين و كم تحركي نيز مي تواند باعث درد در زانوها شود. در بسياري از موارد با پرهيز از نشستن طولاني مدت روي صندلي، از بروز خشكي عضلات زانو و درد اين قسمت پيشگيري خواهيد كرد؛ اما ممكن است دلايل ديگري هم در اين مسئله دخيل باشند. پس اگر درد در قسمت كناري زانوهاي شما ادامه پيدا كرد، حتما به ارتوپد مراجعه كنيد تا زانوهايتان را معاينه كند.
ساير عوامل موثر در ايجاد زانو درد

علل ابتلا به زانو درد بسيار زياد است؛ مثلا التهاب تاندون، آتروز مفاصل، ساييدگي غضروف ها، جمع شدن نمك در مايع زانو يا نقرس كاذب، اضافه وزن و ورم كيسه‌هاي مفصلي از جمله ديگر عواملي هستند كه باعث ايجاد درد در ناحيه زانو مي شود. هر عاملي كه باعث تغيير حالت زانو و فشار شديد به آن شود، درد زانو را به همراه خواهد داشت. حتي بسياري از خانمها از زانو درد بعد از بارداري شكايت مي كنند؛ زيرا قبل از زايمان وزن خودشان و وزن بچه به پاها و مخصوصا زانوها وارد مي شده و همين موضوع باعث شروع درد در زانوي آنها شده است. بسياري از افراد مبتلا به اين موضوع، به دنبال راه درمان مشكل خود هستند.
موثرترين روشها براي درمان زانو درد چيست؟

اگر به هر دليلي به درد زانو مبتلا شديد، در اولين فرصت به پزشك متخصص مراجعه كنيد تا زانوي شما را ويزيت كند و موثرترين راه درمان را برايتان تجويز كند. روشهاي زير از جمله بهترين و موثرترين روشهاي درماني براي حل مشكل زانودرد هستند:
تزريق ژل حاوي اسيد هيالورونيك

در مايع مفصل زانو به صورت طبيعي ژل اسيد هيالورونيك وجود دارد كه باعث كاهش فشار روي غضروف مفصل مي شود. زماني كه افراد به آرتروز زانو مبتلا مي شوند، غلظت اسيد هيالورونيك داخل مفصل زانوهايشان كمتر مي شود كه همين موضوع باعث فشار روي مفصل زانو و درد زانو مي شود. با تزريق ژل غليظ اسيد هيالورونيك مي توان درد زانو را درمان كرد. بسياري از افراد بعد از انجام اين روش درماني، راحت تر راه مي رفتند و درد كمتري داشتند.
تزريق prp

Prp مخفف عبارت Platelet Rich Plasma است كه به معناي سرم غني‌ شده از پلاكت مي باشد. پلاكت ها پر از مواد ترميم كننده هستند و در نتيجه تزريق پي آر پي باعث ورود مقدار زيادي پلاكت غني شده به داخل بدن بيمار مي شود و همين موضوع به ترميم بافتهاي آسيب ديده در غضروف زانو و رباط ها كمك مي كند. در روش تزريق prp، ابتدا مقداري خون از بيمار دريافت مي شود و سپس نمونه خون به مدت چند دقيقه در دستگاه سانتريفيوژ قرار مي‌گيرد تا خون تفكيك شده و گلبول‌ هاي قرمز خون، گلبول‌ هاي سفيد خون، پلاسما و پلاكت‌ ها از هم جدا شوند. سپس prp استخراج مي شود و در مرحله بعد پس از بي‌حس كردن زانو، prp به زانو تزريق خواهد شد. با اين كار بافت هاي جديد در زانو ايجاد مي شوند و التهاب موجود در بافت زانو كمتر مي شود. تزريق پي آر پي يكي از موثرترين روشها براي درمان آرتروز زانو است.
درمان زانو درد به كمك داروها

براي كاهش درد در زانو، مي توان از بعضي داروها كمك گرفت كه اين موضوع به تشخيص پزشك بستگي دارد. مسكن ها و تسكين دهنده ها، از جمله بهترين قرص ها براي درمان زانو درد هستند. مسكن‌هايي مانند استامينوفن براي كاهش و كنترل درد، كورتيكواستروئيدها براي كاهش التهاب، داروهاي ضد ويروس براي توقف التهاب زانو، آسپرين و ايبوپروفن از جمله درمانهاي دارويي زانو درد هستند. مصرف قرص براي كاهش زانو درد، به هيچ عنوان نبايد خودسرانه مصرف شود و بايد حتما به پزشك متخصص مراجعه كنيد تا بهترين دارو براي كاهش درد شما و درمان درد زانوهايتان را تجويز كند.
درمان درد زانو به كمك جراحي زانو

زماني كه آسيب ديدگي زانو بسيار شديد باشد، براي درمان آن بايد از روشهاي جراحي كمك گرفت. بيشتر پزشكان تا جاي ممكن از جراحي زانو خودداري مي كنند؛ زيرا درد زيادي به همراه دارد؛ اما گاهي اوقات براي بهبودي بيمار چاره اي به جز جراحي زانو نيست. براي درمان درد زانو با جراحي زانو، از جراحي آرتروسكوپي، جراحي استئوتومي و جراحي تعويض مفصل زانو استفاده مي شود. حتما و حتما براي جراحي زانو به پزشك فوق تخصص باتجربه مراجعه كنيد؛ زيرا اين عمل جراحي بسيار حساس است. در ادامه با روشهاي جراحي براي درمان زانو درد آشنا خواهيد شد.
جراحي آرتروسكوپي:

در جراحي آرتروسكوپي زانو، پزشك فوق تخصص زانو ابتدا شكاف كوچكي را روي مفصل زانو ايجاد مي كند و لوله آرتروسكوپ را به موضع درد مي برد. با اين كار پزشك مي تواند داخل مفصل زانو را كامل ببيند و محل دقيق جراحي را به خوبي تعيين كند. جراحي آرتروسكوپي، روشي كم تهاجمي است كه غالبا به صورت سرپايي انجام مي شود. زماني كه بيمار درد شديد و مداوم در مفصل زانو دارد يا اينكه غضروف زانو به شدت آسيب ديده باشد، از جراحي آرتروسكوپي استفاده مي شود.
جراحي استئوتومي

وقتي استخوان زانو به گونه اي تغيير شكل داده باشد كه وزن بدن به صورت نامتعادل به زانو وارد شود، از جراحي استئوتومي براي درمان درد زانو مي توان استفاده كرد. در جراحي استئوتومي، قسمتي از استخوان زانو توسط يك وسيله مخصوص برش داده مي‌شود و سپس پزشك فوق تخصص، استخوان درشت ني را تغيير مي دهد و مفصل زانو را جابه‌جا مي كند تا فرم زانو تصحيح شود. در نهايت هم استخوان بريده شده با پيچ به هم ثابت مي شود.
آرتروپلاستي:

آرتروپلاستي يا جراحي تعويض مفصل زانو، از روشهاي بسيار موثر در درمان زانو درد است كه روشي پرتهاجم نيز محسوب مي شود. از جراحي تعويض مفصل زانو زماني استفاده مي شود كه زانو به شدت دردناك شده است؛ به حدي كه بيمار نمي تواند مفصل زانوي خود را حركت دهد و فعاليتهاي روزانه اش را به خوبي انجام دهد. آرتروپلاستي درد زانو را بسيار كاهش مي دهد و عملكرد غضروف آسيب‌ ديده مفصل زانو را به حالت صحيحش برمي گرداند. در طي عمل جراحي تعويض زانو، قسمتهاي آسيب ديده غضروف به صورت كامل از مفصل زانو خارج شده و با يك مفصل مصنوعي از جنس پلاستيك، فلز يا پليمر تعويض مي شود. زماني كه پاهاي ضربدري، پاهاي پرانتزي، آرتروز زانو يا انحراف زانو باعث بدشكلي پاها شده باشد و ديگر روشها براي درمان آرتروز زانو موثر نباشند، عمل جراحي تعويض زانو انجام مي شود.
درمان خانگي زانو درد

زماني كه زانو درد شما شديد نباشد، مي توان از روشهاي خانگي ساده براي درمان زانو درد كمك بگيريد. از ديگر روشهاي درمان درد زانو مي توان به فيزيوتراپي، آب درماني، اصلاح تغذيه و سبك زندگي، استفاده از زانو بند طبي، ماساژ، گرم كردن و سرد كردن زانو و… اشاره كرد كه باعث اصلاح شكل زانوها و رعايت ارگونومي زانو مي شود.
وقتي شما وزن طبيعي و متعادل داشته باشيد، به مفصل زانوهاي شما فشار زيادي وارد نمي شود و درگير درد زانو و آرتروز نخواهيد شد. يادتان باشد كفش مناسب بپوشيد تا درد زانو را تجربه نكنيد. همچنين ورزش منظم را انجام دهيد و با تقويت عضلات چهارسر زانو، عضلات همسترينگ و تمرينات ورزشي پاهاي خود را تقويت كنيد. خوردن غذاهاي سرشار از كلسيم مانند ماهي، پنير، ماست و تخم مرغ باعث قوي شدن استخوانهايتان مي شود و از ضعف استخوانهاي شما پيشگيري مي كند.
نكته بسيار مهم براي درمان درد زانو اين است كه به پزشك فوق تخصص زانو يا فوق تخصص ارتوپد مراجعه كنيد تا بهترين روش درماني را براي بهبود زانودرد برايتان تجويز كند و بهترين نتيجه را بگيريد.
درمان قطعي زانو درد

تنها پزشك فوق تخصص زانو مي تواند درمان قطعي زانودرد براي هر فرد را تشخيص دهد. روشهاي درماني مانند prp زانو، ليزر درماني، طب سوزني، اصلاح سبك زندگي و فيزيوتراپي مجموعه اي از چند روش هستند كه بهترين نتايج درماني را دارند. پزشك فوق تخصص زانو مي تواند بهترين روش پزشكي را براي درمان زانو درد شما تشخيص دهد و به شما كمك كند تا زودتر به بهبودي كامل برسيد. گاهي اوقات بدون نياز به جراحي مي توان زانو درد را درمان كرد كه به كمك تشخيص پزشك متخصص اين موضوع امكان پذير است.
درمان زانو درد شديد

براي درمان زانو درد شديد بايد هرچه سريعتر به پزشك متخصص مراجعه كنيد؛ زيرا با تاخير در مراجعه به پزشك، فشار وارد شده به زانوهاي شما بيشتر مي شود و در نتيجه درد و ناراحتي بيشتري را تجربه خواهيد كرد. وقتي در خم و راست كردن زانوهايتان احساس درد شديد مي كنيد، زماني كه زانوهاي شما بدشكل شده است، زماني كه زانوهايتان ورم كرده است، وقتي در زانوهايتان درد زيادي دارد و تير مي كشد، هنگامي كه نمي توانيد روي پاهايتان بايستيد و به خوبي راه برويد و زماني كه احساس مي كنيد زانوهايتان سست شده است، بايد سريعتر به پزشك فوق تخصص ارتوپدي مراجعه كنيد. پزشك فوق تخصص زانو با آزمايش هايي مانند سي تي اسكن، تست اشعه ايكس، ام آر آي، اولتراسوند و آزمايش خون به معاينه شما مي پردازد تا بهترين روش درماني زانو درد را برايتان تجويز كند

منبع : https://doctorshahrestani.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.