اقدامات لازم و فوق العاده ضروري بعد از “كشيدن دندان”

۸ بازديد

“كشيدن دندان” خودش بدون عوارض بعد از عمل بهبود مي يابد و پزشك جراح دندان پزشك دستورالعمل هايي را به بيمار مي دهند كه با انجام آن ها ميتوانيد از عفونت، درد و خونريزي دندان جلوگيري كنيد.

بايد ها و نبايد هاي بعد از كشيدن دندانكشيدن دندان چيست؟اين اصطلاح به خارج كردن بدون درد دندان يا ريشه دندان با حداقل آسيب به بافت هاي اطراف اشاره مي كند، به طوري كه زخم حفره دندان كشيده شده،و خودش و بدون عوارض بعد از عمل بهبود مي يابد.هر زمان كه جراحي انجام مي شود، اولين چيزي كه مي خواهيم، اين است كه اجازه دهيد تا زخم به درستي، سريع و صاف بهبود ببخشد به عنوان يك تمرين معمول، اكثر جراحان دندان پزشكي، دستورالعمل هايي براي بعد از عمل دارند كه به صورت چاپ شده به بيمار داده مي شود ؛ چيزي كه بايد انجام شود، دستورالعمل هايي هستند كه پزشك داده است.انجام اين دستورالعمل ها ،پس از كشيدن دندان، ميزان بروز عفونت را كاهش مي دهد و شانسي براي خشكي حفره مي دهد اگر دستورالعمل هاي پس از عمل پيگيري نشوند، مي تواند موجب عوارضي شود كه مي تواند بهبودي را به تاخير بياندازد در اين بخش از سلامت دهان و دندان نمناك مهم ترين بايدها و نبايدهاي بعد از كشيدن دندان را برايتان آورده ايم.
كشيدن دندان
توصيه هايي براي بعد از كشيدن دندان بايد ها بعد از كشيدن دندان استراحت كنيد
سعي كنيد پس از كشيدن دندان استراحت كنيد ممكن است احساس خوبي داشته باشيد، اما ورزش نكنيد و فعاليتهاي زياد و سنگيني را تا حداقل 24 ساعت آينده انجام ندهيد. به ياد داتشه باشيد كه براي جلوگيري از افزايش و تشديد خونريزي و كاهش تورم، براي استراحت يا خواب بعد از جراحي با استفاده از دو بالش، سر خود را بالاتر از بقيه بدن قرار دهيد و در كل هنگام استراحت، به اين روش سر خود را كمي در ارتفاع بالاتر از يك بالش نگه داريد.
اجازه دهيد خونش لخته شود
اجازه دهيد لخته در محل كشيدگي دندان تشكيل شود، و محل را پوشش دهدتا اجازه درمان به زخم را بدهد پس از اين كار، دندانپزشك شما يك تكه باند گاز را در نزديكي محل زخم قرار مي دهد. سعي كنيد آنرا گاز بگيريد و حداقل يك ساعت آن را در محل نگه داريد ، بر روي زخم، فشار وارد مي كند و به توقف خونريزي كمك مي كند با اين حال، اطمينان حاصل كنيد كه باند گاز را نمي جويد. اگر بتوانيد آن را در محل به مدت طولاني تري نگه داريد، بهتر است، اما حتما گاز را هر نيم ساعت تعويض كنيد، بر اساس ميزان خونريزي. اسپاسم هاي اعصاب و مويرگ ها، براي محدود كردن عرضه خون ضروري است، و موجب تاخير در بهبودي مي شود.
لخته شدن خون در دندان
لخته شدن خون در محل كشيدگي دندان براي بهبود زخم چاي كيسه اي
اگر خونريزي، به مدت چند ساعت پس از عمل ادامه يابد، سعي كنيد يك چاي كيسه اي مرطوب، بر روي محل زخم قرار دهيد اسيد تانيك موجود در چاي سياه، به روند لخته شدن كمك كند.
بسته يخ 
بسته يخ را در محلي از صورتتان كه جراحي شده، قرار دهيد اين كار براي كاهش تورم انجام مي شود در حالي كه در كشيدگي ساده تورم وجود ندارد، اما در مواردي تورم گونه شديدي رخ مي دهد. تورم پس از كشيدگي ،ممكن است بلافاصله رخ ندهد، اما مي تواند براي چند روز ادامه يابد و در روز دوم يا سوم به حداكثر ميزان خود برسد. استفاده از بسته يخ در طول روز اول كشيدگي بسيار موثر است، و بعد از 24 ساعت هيچ تاثير مثبتي ندارد ، بسته هاي يخ را بايد به مدت 15 دقيقه بگذاريد و بعد برداريد، و براي دوره هاي 1-2 ساعته انجام شود.
بسته يخ
گذاشتن كيسه يخ برروي صورت براي تسكين درد محلول شستشوي آب نمك
هدف اصلي شستشو، تميز كردن محل كشيدگي است، زيرا حفره زخم را نمي توان مسواك زد ما نمك را مخلوط مي كنيم تا محلول ايزوتونيك و محلولي مشابه به مايع بافت طبيعي داشته باشيم و در نتيجه باعث تحريك كمتري تا آب وجود دارد. شستشو معمولا پس از 12 ساعت از كشيدن دندان توصيه مي شود بنابراين، شستشو با محلول نمكي به تميزي و حفظ بهداشت آن منطقه كمك مي كند.
شستشو با آب نمك
شستشوي محل كشيدگي دندان با آب نمك براي حفظ بهداشت و تميزيداروهاي خود را طبق تجويز دندانپزشك خود مصرف كنيد
از مصرف داروها خودداري نكنيد اگر آنتي بيوتيك ها داده شده، بايد آنها را به طور مرتب مصرف كنيد. داروهاي ضد درد و ضد التهاب پس از كشيدگي دندان بايد مصرف شود اين داروها به كاهش درد و تورم كمك مي كنند اگر درد دندان پس از دو روز از كشيدگي دندان ادامه پيدا كند و خونريزي داشته باشد، بايد با دندانپزشك خود تماس بگيريد.
نبايد ها بعد از كشيدن دندان سيگار نكشيدن
براي حداقل 48 ساعت پس از كشيدن دندان، سيگار نكشيد مواد شيميايي موجود در سيگار مي توانند عمل لخته شدن را تحت تاثير قرار دهد و همچنين شانس خشك شدن حفره زخم را تا 3-4 روز افزايش مي يابد.
سيگارنكشيدن
بعد از كشيدن دندان از سيگاركشيدن پرهيز كنيدبلافاصله مواد جامد نخوريد
در حالي كه هنوز بي حس هستيد، بهتر است كه مواد جامد نخوريد هنگامي كه احساس ميكنيد قادر به جويدن هستيد، اين كار را انجام دهيد پس از كشيدن دندان، غذاهاي نرم و مايع مانند سوپ، پوره سيب زميني، ماست، كوكتل هاي شيري، اسموتي و غيره را بخوريد.
خوردن سبزيجات سفت پس از كشيدن دندان اجتناب شود سعي كنيد گزينه هاي غذايي نرم و مايعي مانند سوپ، سيب زميني پخت و پز، ماست، ميلكشيك ها، اسموتي هاو غيره را پس از كشيدن دندان امتحان كنيد ، از مصرف نوشيدني هاي داغ، غذاهاي تند، سوداها و غيره اجتناب كنيد.
نخوردن مواد جامد
خوردن سوپ و مايعات بعد از كشيدن دندانتف نكنيد
تا چند ساعت بعد از كشيدن و جراحي دندان دهان را نشويد و تف نكنيد چرا كه اين كار اشتباه موجب خونريزي مي شود پس بنابراين بهتر است آب دهان قورت داده شود هر چند كمي خوني باشد.
از مصرف آسپرين اجتناب كنيد
در اين زمان به هيچ وجه آسپرين مصرف نكنيد (مي توانيد ايبوپروفن مصرف كنيد). آسپرين يك رقيق كننده خوني است و باعث عدم تشكيل لخته خون خواهد شد و در نتيجه باعث تداخل در بهبودي مي شود. مصرف داروها را طبق تجويز پزشك انجام دهيد و قبل از مصرف هر دارو با دندانپزشك خود مشورت كنيد.
مصرف نكردن آسپرين
مصرف اسپرين باعث عدم تشكيل لخته خون تا حد ممكن صحبت نكنيد
دندان پزشك شما حتما خواهد گفت كه بعداز كشيدن دندان و جراحي دهان بسته باشد و زياد صحبت نكنيد.
 از مكيدن هر چيزي خودداري كنيد
به هيچ وجه روز اول بعد از جراحي و كشيدن دندان براي نوشيدني ها از ني استفاده نكنيد مكش ناشي از كار بردني ممكن است باعث شروع مجدد خونريزي شود.
مكيدن 
بعدازكشيدن دندان از ني براي نوشيدني ها استفاده نكنيدبه شكاف ايجاد شده سيخونك نزنيد
هرچند براي چند روز اول، احساس ناخوشايندي روي شكاف ايجاد مي شود، اما اين منطقه را با هيچ خلال دنداني يا زبان زدن سيخونك نزنيد، زيرا باعث تعويق بهبود زخم مي شود، يا مي تواند باعث خونريزي شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.