پيامد هاي دراز مدت كوويد 19 در بدن بعد از بهبودي فرد كرونايي

۱۱ بازديد

افرادي كه به ويروس خطرناك كرونا مبتلا مي شوند بعد از درمان هم تا مدت طولاني خطراتي مانند مشكلات ريه، آسيب هاي قلبي و سكته آن ها را تهديد مي كند.

افرادي كه به ويروس خطرناك كرونا مبتلا مي شوند بعد از درمان هم تا مدت طولاني خطراتي مانند مشكلات ريه، آسيب هاي قلبي و سكته آن ها را تهديد مي كند.پيامد هاي دراز مدت كوويد 19 در بدن بعد از بهبودي فرد كرونايياوايل ماه مارس يك مرد سالم 32 ساله در هنگام تنفس احساس سوزش بسيار شديدي مانند رفلاكس اسيد معده را تجربه كرد. او در وهله اول اصلاً به پزشك مراجعه نكرد. زماني كه تنگي نفس او بدتر شد، پزشك آزمايش كوويد 19 را گرفت.نتايج مثبت بود اما اين براي نيكول تنها آغاز ماجرا بود. بعد از هشت هفته علائم متفاوت شد كه شامل خستگي مزمن، اسهال، حالت تهوع، سر درد، مشكلات تمركز و از دست دادن حافظه در كوتاه مدت بود.
پزشكان در آن زمان عقيده داشتند كه ويروس كرونا مي تواند به سلول هاي انساني در بخش هاي مختلف بدن بچسبد و قسمت هاي اصلي بدن كه شامل قلب، كليه، مغز و حتي رگ هاي خوني است را درگير كند و در نتيجه عاملي براي ايجاد برخي مشكلات در بلند مدت است.
بعضي از بيماران به طور كامل بهبود پيدا مي كنند اما ممكن است بعضي از آن ها آسيب هايي را در بلند مدت احساس كنند. به طور مثال ؛ باعث ايجاد بيماري هاي قلبي ، مشكلات ريوي ، اثرات ذهني و يا نورولوژيكي در بلند مدت خواهد شد.
ويروس كرونا
كرونا بعد از درمان چه اثراتي از خود بر جاي مي گذارد؟زخم ريهآزمايشي در اين زمينه نشان داد كه 66 نفر از 70 نفر بستري شده در بيمارستان به آسيب هاي ريه در سي تي اسكن دچار شده بودند و بيش از نيمي از آن ها دچار زخم ريه شده بودند . اين نوع تغيير در بافت ريه مي تواند آسيب هاي بلند مدت و دائمي را در پي داشته باشد.
البته هنوز نمي توان موارد را به طور مشخص تعيين كرد كه آيا اين افراد دچار آسيب دائمي خواهند شد يا نه اما اگر نگاهي به گذشته داشته باشيم و افرادي را كه از بيماري سارس و مرس ريكاوري شدند را مورد بررسي قرار دهيم، متوجه تغييرات مشابهي در تغييرات بافت چربي خواهيم شد.
تاثير كرونا بر ريه
تحقيقات در مورد بيماري سارس و مرس نشان مي دهد كه بعضي از بيماري هاي ريوي ايجاد شده بر اثر آن ها هرگز بهبود پيدا نخواهند كرد و در نتيجه خطر زخم ريوي را افزايش مي دهد.
مطالعه ديگري در اين زمينه انجام شده كه نشان مي دهد چه كساني بيشتر در معرض خطر اين آسيب دائمي ريه هستند. هر گونه بيماري ريوي مثل آسم و وضعيت هايي مثل فشار خون بالا مي تواند احتمال اين آسيب در طولاني مدت را افزايش دهد و خطر زخم ريه را بالا ببرد.
افرادي كه مبتلا به زخم ريوي مي شوند، در انجام فعاليت هاي طبيعي دچار چالش خواهند شد. انجام كارهاي روتين مثل بالا رفتن از پله ها ممكن است براي اين افراد بسيار سخت باشد.
سندروم ديسترس حاد تنفسي نيز يكي ديگر از عوارض بيماري كوويد 19 است كه در اين سندروم هوا داخل كيسه هاي ريز هوايي در ريه جمع مي شود و توانايي تبديل كربن دي اكسيد اكسيژن را مي كاهد و ظرفيت ريه در مقايسه با ديگر اعضاي بدن كاهش پيدا مي كند.
مشكلات تنفسي
سكته، آمبولي و لخته شدن خونچنانچه در بخش سلامت نمناك اشاره شده است بسياري از بيماران بستري شده بر اثر كوويد 19 ميزان زيادي از لخته شدن خون را به دليل پاسخ هاي التهابي به عفونت تجربه مي كنند كه مي تواند عاملي براي مسدود شدن ريه، سكته، بيماري هاي قلبي و ديگر مشكلات جدي شود.
لخته شدن خون مي تواند به مغز برسد و عامل سكته شود. اگرچه سكته ها معمولا در افراد در سنين بالاتر اتفاق مي افتد اما براي افراد جوان مبتلا به كوويد 19 هم گزارش شده است. در شهر ووهان چين، 5 درصد از بيماران بستري شده به علت كوويد 19 دچار سكته شدند كه همين الگو براي سارس هم تكرار شده بود.
آمار مرگ و مير براي افراد جوان تر كه دچار سكته مي شوند، نسبت به افراد در سنين بالا پايين تر است و بسياري از آن ها دوباره ريكاوري مي شوند اما مطالعات نشان مي دهد كه فقط بين 42 تا 53 درصد مي توانند دوباره به زندگي عادي و محل كار خود برگردند.
سكته
لخته شدن خون همچنين مي تواند جريان خون در بخشي از ريه را از بين ببرد كه به آن آمبولي گفته مي شود و مي تواند عاملي براي مرگ باشد. دو مطالعه در فرانسه انجام شده و نشان مي دهد كه بين 23 الي 30 درصد از افرادي كه به كوويد 19 شديد دچار شده اند ، به آمبولي مبتلا مي شوند.
علائم و محدوديت هاي عملكردي بعضي از افرادي كه از آمبولي نجات پيدا كرده اند، گزارش شده است كه شامل خستگي، مشكلات مربوط به ضربان قلب، تنگي نفس و محدوديت انجام فعاليت هاي فيزيكي مي باشد.
البته اطلاعات در اين زمينه هنوز كافي نيست اما يك مطالعه ديگر نشان مي دهد كه تقريبا 31 درصد از بيماران بستري شده در آسيا كه مبتلا به كوويد 19 هستند، اين مشكلات مربوط به انعقاد خون را تجربه مي كنند. به همين دليل حتي بعد از مرخص شدن از بيمارستان هم بايد داروهاي ضد انعقاد خون كه توسط پزشك تجويز شده است را مصرف كنند.
سكته بعد كرونا
آسيب قلبيسطح پايين اكسيژن فشار زيادي را به قلب وارد مي كند اما پزشكان آزمايش هاي زيادي انجام دادند و به اين نتيجه رسيده اند كه ممكن است اين مشكلات باعث التهاب ماهيچه قلب شود. در كشور چين پزشكان اشاره كردند كه بعضي از افراد با درد قفسه سينه مواجه مي شوند و همچنين ممكن است دچار حمله قلبي شده و بعد علائم كوويد 19 در آن ها ظاهر شود.
يك مطالعه در كشور ووهان چين در ماه ژانويه انجام شد كه نشان مي دهد 12 درصد بيماران مبتلا به كوويد 19 علائم آسيب قلبي عروقي را از خود نشان دادند كه اين بيماران نسبت به بقيه سطح بالاتري از پروتئين تروپونين را در بدن داشتند كه در خوني آزاد مي شود كه قلب آن فرد آسيب ديده است. در نتيجه مطالعات نشان مي دهد كه ممكن است كوويد 19 عاملي براي نارسايي قلبي باشد.
آسيب قلب
اثرات ذهنيكوويد 19 همچنين روي سيستم عصبي مركزي تاثير مي گذارد و ممكن است اثرات بلند مدتي را ايجاد كند . يك مطالعه در كشور چين نشان مي دهد كه بيش از يك سوم افراد مبتلا در بيمارستان مبتلا به كوويد 19 علائم نورولوژيكي مانند سرگيجه، سر درد، مشكلات هوشياري، بينايي، بويايي، چشايي و درد عصبي بعد از ابتلا به كويويد 19 را داشتند.
اين علائم در بعضي از شرايط بسيار زياد بوده است و به 46.5 درصد رسيده است. مطالعات در مورد بيماري هاي سارس و مرس نشان مي دهد كه بيماران مبتلا به كوويد 19 ممكن است در بلند مدت دچار مشكلات نورولوژيكي شوند.
پاسخ هاي التهابي مي تواند در چنين شرايطي ايجاد گردد كه باعث كاهش تمركز، توجه و كاهش قدرت حافظه مي شود. درمان هاي شديد در بيمارستان ها هم مي تواند عاملي براي مشكلات ذهني باشد. يكي از آن ها توهم و هذيان گويي است كه بيش از يك سوم بيماران مبتلا در ICU به آن دچار مي شوند .
منبع : نمناك 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.