چرا بعضي از نوزادان زود دندان در مي آورند؟

۱۳ بازديد

دندان نوزادان معمولا از سن 7 تا 13 ماهگي در حال رويش است اما در برخي موارد دندان ها دير يا زودتر از اين زمان درمي آيند كه دلايل مختلفي دارد.

علت زود دندان درآوردن نوزاد چيست؟دندان درآوردن كودكان فرايندي فيزيولوژيكي است كه موجب تغييراتي در دهان كودك مي شود. بعضي از كودكان زود دندان در مي آورند اما رويش دندان نوزاد در برخي ديگر از نوزادن ديرتر است . اين فرايند در كودكان گاهي به آساني اما گاهي به سختي و همراه با علائم مختلفي است كه مي تواند براي والدين نگران كننده باشد .
در اين بخش از نمناك براي اينكه كمي از نگراني هاي الدين بكاهيم به موضوع دندان در آوردن كودكان پرداخته ايم . پس اگر لثه هاي كودكتان مي خارد و در حال دندان درآوردن است اما هنوز دندان در نياورده و شما نگران اين موضوع هستيد يا اينكه فرزندتان برآمدگي هايي بر روي لثه دارد و خيلي زود قرار است دندان در آورد و شما نگران هستيد، با ما همراه باشيد .
روند دندان درآوردن نوزادروند دندان درآوردن كودك پاره شدن لثه از طريق دندان نيست ، بلكه هنگام جوانه زدن دندان از ميان لثه ، گوشت لثه بريده نمي شود. مواد شيميايي مخصوصي در بدن آزاد مي گردد كه سبب از بين رفتن و جدا شدن برخي از سلولها در لثه مي شوند و اينگونه لثه به دندان اجازه ي عبور از ميان خود را مي دهد.
دندان نوزاد
بهترين زمان دندان درآوردن نوزاد چه زمانيست؟سن دندان درآوردن نوزادانلثه كودكان از سن سه ماهگي شروع به خارش مي كند و آنها دچار ريزش آب دهان مي شوند اما اين علائم ممكن است ناشي از ريفلاكس بيولوژيك باشد . اولين دندان نوزادان معمولا در 7 ماهگي مي رويد اما اين رويش ممكن است از 4 ماهگي تا 13 ماهگي به طول انجامد.
يك فرمول تقريبي براي دندان درآوردن كودكبراي دندان درآوردن يك فرمول تقريبي وجود دارد كه قطعي نيست و نمي توان آن را براي همه دانست اما متوسط فرايند دندان درآوردن را در جامعه نشان مي دهد. در اين فرمول سن كودك را منهاي عدد 6 مي كنند تا تعداد دندان ها در آن سن به دست آد مثلا اگر كودك 12 ماه باشد، اين عدد را منهاي 6 مي كنند پس بايد كودك در اين سن 6 دندان داشته باشد.
دندان در آورن نوزاد به چه عواملي بستگي دارد ؟تغذيه مادر در بارداري
از دوران بارداري مادر دندان هاي نوزادان تشكيل مي شود يعني در هنگام تولد كودك 20 دندان شيري، زير لثه به صورت آهكي دارد. بنابراين تغذيۀ مناسب زنان باردار طي دوران حاملگي بر روند دندان درآوردن فرزندان شان تاثير گذار است.
تغذيه كودك
شير مادر حاوي كلسيم فراواني است بنابراين كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند ، كلسيم بيشتري جذب مي كند كه براي رشد دندان ضروري است. مكش سينه ها توسط نوزاد براي خوردن شير مادر نيازمند سعي بيشتري است بنابراين سبب تحريك و رشد بيشتر ماهيچه هاي صورت و چانه مي شود. دندان هاي نوزادي كه با شير مادر تغذيه شده از نوزادي كه شير خشك خورده، عموماً بهتر است و كمتر نياز به ارتودنسي دارد .
عوامل دندان درآوردن نوزاد
تاثير تغذيه شير مادر بر دندان نوزاددندان درآوردن زود هنگام نوزادان:زمان دقيق و مشخصي براي بيرون زدن اولين دندان كودك تعيين نشده است. رويش دندان در كودكان كاملا متفاوت است و برخي از كودكان زود تر از باقي كودكان دندان در مي آورند .
زمان دندان در آورن كودكتان ممكن است موروثي باشد و به طرز و نوع رشد و نمويي كه به ارث برده است، بستگي داشته باشد . اصولا مادران نوزاد از در آمدن زود هنگام دندان فرزند رضايت چنداني ندارند چون احتمال خراب شدن سريع دندان وجود دارد .
زود دندان درآوردن نوزادان، عوارضي دارداگر زود در آوردن دندان در كودك به دليل بيماري ژنتيكي و مادرزادي باشد اين نوزاد دچار سندرم ژنتيكي است و بروز زود هنگام دندان مشكلاتي را براي نوزاد ايجاد مي كند . چنانچه در نمناك توضيح داده شده است در اين كودكان خود دندان درآوردن خيلي مهم نيست و مشكلاتي مانند بيماري قلبي، كليه و مشكلات ديگر اعضاي بدن او مهمتر است كه مي تواند به نوزاد آسيب وارد كند و اين بيماري هاي ژنتيكي مو و ناخن نوزاد را درگير كند پس بهتر است هرچه سريعتر اين نوزاد را به فوق تخصص نوزادان ببريد تا بررسي و آزمايشات لازم روي او انجام شود.
اگر بعد از معاينه كودكي كه زود دندان در آورده مشخص شد كه نوزاد كاملا طبيعي است، نظر برخي از پزشكان اين است كه كار خاصي براي دندان نمي شود كرد اما برخي ديگر از پزشكان اين نظر را دارند كه بايد اين دندان كشيده شود.
علت زود دندان درآوردن نوزادان
عوارض زود دندان درآوردن نوزاد چيست؟علت دير دندان در آوردن در كودكانعوامل ارثي
دير دندان درآوردن معمولا ارثي است و ممكن است از هر دو طرف از خانواده به ارث برسد. بنابراين، اگر هر يك از والدين دير دندان در آورده باشند احتمال دارد فرزند آن ها نيز اين مشكل را داشته باشد.
تغذيه ضعيف
تغذيه نامناسب باعث دير دندان درآوردن مي شود. نوزاداني كه تغذيه شان از شير مادر ناكافي است و مكمل كم از شيرخشك دريافت مي كنند ممكن است دير دندان در آورند اين كودكان از باقي كودك ها ضعيف تر، كوچكتر و كم وزن تر هستند.
كمبود ويتامين D
كمبود ويتامين و يا مواد معدني، به ويژه ويتامين D و كلسيم، منجر به دير دندان در آوردن مي شود.
كم كاري تيروئيد
كم كاري تيروئيد نيز مي تواند سبب دير دندان درآوردن كودك شود. علائم كم كاري تيروئيد در كودكان تاخير در راه رفتن، تاخير در صحبت كردن، اضافه وزن و دير دندادن در آوردن است.
دير دندان درآوردن نوزاد
كم كاري تيروئيد از علل دير درآمدن دندان نوزادآيا دندان درآوردن ديرتر كودك بهتر است؟بسياري از مادران بر اين عقيده اند كه اگر دندان كودك ديرتر در آيد بهتر است و سياه نمي شود.دليل اين اعتقاد آنها هم اين است كه زماني كه كودك دير دندان در مي آورد قطره آهن ديرتر با دندان هاي او تماس پيدا مي كند و دندان هاي او كمتر سياه مي شود اما سياه شدن دندان به جنس آن بستگي دارد و به دير يا زود درآوردن دندان ربطي ندارد.
نگران دير درآوردن دندان در كودكتان نباشيدتا 13 ماهگي براي دندان درآورن فرصت دارند پس دير دندان درآوردن نوزاد نبايد پدر و مادر را نگران كند.
چه زماني نياز است به پزشك مراجعه شود؟
اگر كودك شما 13 ماه دارد و هنوز دندان در نياورده است و تاخير در دندان درآوردن موروثي نيست مي توانيد به متخصص اطفال مراجعه كنيد تا او تعيين كند مشكل تاخير در دندان در آوردن به علت تغذيه نامناسب، كم كاري تيروئيد و يا عوامل ديگر است.
اگر كودك شما در 18 ماهگي هنوز دندان در نياورده باشد به نزد يك دندانپزشك اطفال برويد. كودكان بعد از اين سن بايد چك آپ شوند و در صورت لزوم از دهانشان عكس برداري شود تا مشخص شود كه جوانه دندان دارند يا نه.منبع:نمناك

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.