عوارض و فوايد كاشت ناخن

۲۹ بازديد

ناخن يكي از اجزاي كاربردي در دست و پا انسان است. اين جزء بدن به صورت گسترده‌اي در فعاليت‌هاي روزانه به كار مي‌آيد. همچنين نبود چنين لايه محافظي مي‌تواند تاثيرات منفي بزرگي در روند كار و حركت داشته باشد. 

اما در كنار تمامي اين موارد، ناخن به عنوان يكي از ابزار نمايش زيبايي در بدن انسان شناخته شده است. اين قسمت از بدن سال‌هاي بسياري است كه مورد توجه خانم‌ها قرار گرفته و آن‌ها سعي مي‌كنند با روش‌هاي متنوعي آن را زيباتر جلوه دهند. آن‌ها به كاشت ناخن روي آوردند. يكي از روش‌هاي آراستن ناخن كه با قطعاتي مانند ناخن را روي آن قرار مي‌دادند. اين قطعات كه با نام ناخن مصنوعي شناخته مي‌شوند، باعث زيبايي، بلندي و يكدست ديده شدن ناخن‌ها خواهند شد.

 

استفاده از تكنيك كاشت ناخن سال‌هاي زيادي است كه نزد زنان رواج دارد. در  مصر باستان، زنان ثروتمند و طبقه اشراف از كاشت ناخن براي نشان دادن جايگاه اجتماعي و ميزان ثروت خود استفاده مي‌كردند. يكي ديگر از راه‌هاي زيباتر نشان دادن ناخن‌ها، استفاده از مواد رنگي است كه امروزه آن‌ها را با نام لاك مي‌شناسيم. استفاده از لاك از سال‌هاي دور مرسوم بوده است و در حال حاضر اين محصول با تنوع بسيار زيادي در بازار لوازم آرايشي وجود دارد. 

 

ناخن چيست و از چه قسمت‌هايي تشكيل شده است؟

 

ناخن توسط سلول‌هاي زنده پوست در انگشت توليد مي‌شود. اين قسمت از بدن انسان به چند واحد مجزا تقسيم شده است. صفحه ناخن (قسمت قابل مشاهده)

 

بستر ناخن (قسمت پوست زير صفحه)

 

كوتيكول (بافتي كه با صفحه همپوشاني دارد و در پايه ناخن لبه دارد)

 

چين‌هاي ناخن (پوستي كه از سه طرف آن را پوشش مي‌دهد و از آن حمايت مي‌كند)

 

لونولا (نيمه ماه سفيد در پايه ناخن)

 

ماتريكس (قسمت پنهان واحد ناخن در زير كوتيكول).

 

ناخن‌هاي دست از روي ماتريكس رشد مي‌كنند. آن‌ها عمدتا از كراتين و پروتئين سفت شده (كه در پوست و مو نيز وجود دارد) تشكيل شده‌اند. با رشد سلول‌هاي جديد در ماتريكس، سلول‌هاي قديمي‌تر بيرون رانده و فشرده مي‌شوند و درنهايت حالت صاف و سخت شده ناخن را به خود مي‌گيرند. متوسط ​​سرعت رشد ناخن ها ۰.۱ ميلي‌متر در روز (يا ۱ سانتي‌متر در ۱۰۰ روز) است. ميزان دقيق رشد ناخن به عوامل متعددي از جمله سن، جنس فرد و فصل بستگي دارد. ناخن‌هاي دست به طور كلي در جوانان، مردان و در فصل تابستان سريع‌تر رشد مي‌كنند. سرعت رشد ناخن‌هاي دست سريع‌تر از ناخن پا است. ناخن‌هاي دست راست يك فرد راست دست سريع‌تر از ناخن‌هاي دست چپ رشد مي‌كند. جالب آنكه عكس اين روند براي چپ دست‌ها صادق است. ن

اخن مصنوعي چيست؟

 

ناخن اكريليك

 

اگر بخواهيم قديمي‌ترين ناخن مصنوعي را بشناسيم، بايد از ناخن اكريليك نام ببريم. اين مدل بايد روي ناخن طبيعي و خشك چسبانده شود. البته اين مدل از ناخن‌ها را بايد قوي‌ترين مدل هم دانست. لبه اين نوع ناخن مصنوعي محكم است و به راحتي نمي‌شكند، بنابراين  به افرادي كه فعاليت زيادي دارند پيشنهاد مي‌شود. مواد تشكيل دهنده آن شامل مونومر، اكريليك مايع، پليمر و اكريليك پودر شده است. البته بايد بدانيم كه كاشت ناخن اكريليك مانع تنفس لايه رويي ناخن طبيعي مي‌شود و در نتيجه پس از برداشتن آن، ناخن طبيعي ضعيف خواهد بود. 

 ناخن ژله‌اي

 از ديگر مواردي كه براي كاشت ناخن استفاده مي‌شود، ناخن ژله‌اي است كه طرفداران بسياري دارد. در توليد اين مدل هم از اكريليك استفاده مي‌شود، اما اكريليكي كه فرم ژله‌اي دارد. با قرار دادن ژله روي ناخن طبيعي از اشعه فرابنفش استفاده مي‌شود تا ناخن مصنوعي سختي لازم را به دست بياورد.

مدل ژله‌اي

 

بدون‌شك محبوب‌ترين مدل براي كاشت ناخن است و طرفداران بسياري بين خانم‌ها دارد. در اين مدل از كاشت ناخن، رشد ناخن طبيعي مانعي براي زيبايي آن به شمار نمي‌رود. 

ناخن ابريشمي مدلي ديگر كه براي كاشت ناخن از آن‌ها استفاده مي‌شود، ناخن ابريشمي است كه براي ساخت آن از ابريشم، كتان، فايبرگلاس و كاغذ استفاده مي‌كنند. اين نوع ناخن مصنوعي به دليل سبك بودن داراي طرفداران زيادي است. ناخن مصنوعي خورشيدي گروه پاياني در اين ميان، ناخن مصنوعي سولار نام د ارد. اين محصول بسيار مقاوم است. به همين دليل به بانوان فعال بيشتر پيشنهاد مي‌شود. يكي از مواردي كه در حال حاضر بسيار مورد توجه خانم‌ها در حوزه كاشت ناخن قرار گرفته، كاشت ناخن سراميكي است. 

بايد توجه داشته باشيد كه كاشت ناخن سراميكي ممكن نيست، بلكه اين نام، فقط يك نوع از طراحي به شمار مي‌رود كه به اشتباه چنين مطرح مي‌شود. عوارض كاشت ناخن يكي از مباحث درباره كاشت ناخن، عوارض ناشي از اين كار است. به گفته بسياري از متخصصان پوست، كاشت ناخن مي‌تواند مشكلات بسياري ايجاد كند. حتي عوارض كاشت ناخن مي‌تواند در مواردي غيرقابل جبران باشد. در ادامه به بررسي اين موضوع از نگاه چند متخصص حوزه پوست مي‌پردازيم.

 

به گفته دكتر بليغي، دريافت خدمات كاشت ناخن مصنوعي، از هر مدل يا نامي كه باشند، مي‌تواند عوارضي را پديد بياورد كه در ادامه به آن‌ها اشاره مي‌كنيم. 

عفونت‌هاي معمولي 

عفونت‌هاي قارچي 

درماتيت (اگزماي تماسي) 

تغيير شكل و فرم صفحه ناخن 

شكنندگي از بين رفتن صفحه اصلي ناخن

 وي مي‌افزايد: «اين تمامي عوارض كاشت ناخن نيست و گاهي ما شاهد مشكلاتي مانند تغيير رنگ در صفحه، التهاب دور ناخن، خط‌خط شدن، خرد شدن و در نهايت كنده شدن لبه آزاد ناخن از بسترش كه انيكوليز نام دارد هستيم.»

 يكي ديگر از پزشكان متخصص در حوزه پوست عوارض كاشت ناخن مي‌گويد، استفاده مكرر از ناخن يكبار مصرف يا استفاده طولاني از محصولاتي كه داراي طول عمر بيشتر هستند، باعث مي‌شود كه عفونت‌هاي شديد پديد بيايند. همچنين از واكنش‌هاي دردناك يا در نهايت شل شدن ناخن طبيعي نمي‌توان گذشت. شايد چنين مشكلاتي براي همه خانم‌هاي استفاده كننده از كاشت ناخن پديد نيايد. ولي افرادي كه به شكل مداوم از اين محصولات استفاده مي‌كنند، شاهد نازك و مات شدن ناخن طبيعي خود خواهند بود. حتي امكان دارد براي افرادي جهت و محور رشد ناخن تغيير كند. حال اگر كسي براي استفاده از اين محصولات اصرار دارد، حداكثر هر سه ماه يك بار بايد به ناخن طبيعي خود اجازه تنفس بدهد تا از آسيب‌هاي جدي به آن‌ها جلوگيري كند. بررسي احتمال بروز سرطان با كاشت ناخن از نگاه دكتر سليمي به گفته اين متخصص رابطه‌اي مستقيم بين افزايش كاشت ناخن در كشور و پيدايش بيماري‌هاي قارچي پوست وجود دارد. 

همچنين يكي از دغدغه‌هاي ايشان تركيبات سرطان‌زاي موجود در مواد مصرفي است. متاسفانه يكي از مسائلي كه در بعضي از رسانه‌ها مطرح شده، از مفيد بودن كاشت ناخن صحبت مي‌كند. اما چنين مسئله‌اي به هيچ عنوان صحت ندارد و اين كار صرفا جنبه زيبايي دارد. از جمله آسيب‌هايي كه مي‌تواند در بلند مدت به ساختار ناخن وارد شود، تراشيدن لايه سطحي آن است. اين كار در زمان كاشت ناخن انجام مي‌شود و آسيب‌هاي غيرقابل جيراني مانند تخريب تدريجي ناخن طبيعي را در پي دارد. البته با همين كار، افراد شرايطي را فراهم مي‌كنند تا مواد شيميايي و چسب استفاده شده براي كاشت، وارد لايه‌هاي پايين‌تر شوند. اين موضوع شرايط مناسبي را براي عفونت‌هاي پوستي فراهم خواهد كرد. چنين اتفاقي هم شرايط تخريب ناخن را تسريع مي‌كند. در بسياري از موارد افرادي كه اقدام به كاشت ناخن مي‌كنند، اصول بهداشتي را براي اين كار رعايت نكرده و شرايط را براي انتقال انواع قارچ يا تكثير باكتري‌ها ايجاد مي‌كنند.

 

استفاده از وسايل آلوده يا محيط غيربهداشتي بيشترين خطر را دارد كه موجب پديد آمدن بيماري‌هاي پوستي بسياري خواهد شد. با اينكه مطالعات هنوز ارتباطي بين كاشت مكرر ناخن و سرطان پيدا نكرده اند، اما بهتر است براي حفظ سلامت فردي توجه بيشتري به اين موضوع داشته باشيم. كاشت ناخن در خانه گروهي از افراد با استناد به اينكه مي‌توانند كاشت ناخن را در خانه انجام دهند، تصور ميكنند كه چنين كاري باعث ايجاد بهداشت بيشتر در اين كار خواهد شد. اما با توجه به گفته‌هاي بالا و نظرات متخصصان پوست، بايد گفت كه چنين كاري هيچ تاثيري در بهبود شرايط نخواهد داشت. بلكه فقط با ايجاد آرامش ذهني باعث عدم توجه افراد به نكات ريز و تحت كنترل قرار دادن سلامت ناخن مي‌شود. كاشت ناخن پا عوارض كاشت ناخن پا در بسياري از مواقع در مقايسه با دست بسيار خطرناك‌تر است. علت آن حبس بودن بيشتر پا و نداشتن هواي تازه بيان مي‌شود.

پا و ناخن‌هايش به طور طبيعي تحت تاثير رطوبت هستند كه مي‌تواتند شرايط پيدايش بيماري‌هاي قارچي را تقويت كند. پس بهتر است اين كار براي ناخن‌هاي پا كمتر انجام شود تا آسيب نبينند.  اگر شما هم با خواندن اين مقاله به اين نتيجه رسيديد كه هر چه زودتر ناخن مصنوعي خود را برداريد، بهتر است اصول درست اين كار را بدانيد تا به سلامت شما آسيبي وارد نشود. براي آنكه بتوانيد ناخن اكريليك را از روي ناخن طبيعي خود برداريد، بهتر است، بسيار دقت كنيد. چون امكان دارد با اين كار به بستر ضعيف شده و شكننده ناخن‌تان آسيب وارد كنيد.

 

براي اين كار بايد حوله‌اي زير دست‌تان پهن كنيد تا آسيبي به سطح ميز يا وسايل زير دست شما وارد نشود. حال بايد از محلول مخصوص برداشتن ناخن (آستون) استفاده كنيد. محلول را داخل يك ظرف شيشه‌اي بريزيد. قبل از اينكه انگشت‌هاي خود را وارد محلول كنيد، بهتر است با وازلين پوست انگشتان خود را چرب كرده و سپس كار را ادامه دهيد. چون محلول آستون باعث خشكي پوست شده و به سلامت پوست دست‌تان صدمه مي‌زند. بايد ناخن‌ها را بين ۱۵ تا ۳۰ دقيقه در محلول قرار دهيد. وقتي ناخن مصنوعي به شكل لاستيك يا آدامس مانند در آمد، وقت آن رسيده تا لايه اول برداشته شود. در اين زمان از يك پارچه آغشته به آستون براي پاك كردن لايه اول استفاده كنيد و دوباره اين مراحل را براي لايه بعدي انجام ‌دهيد. اين روند بايد آن‌قدر تكرار شود تا ناخن به شكل كامل پاك شود. پس از طي مراحل گفته شده، دستان خود را يا مايع دست‌شويي بشوييد. سپس شروع به مرتب كردن ناخن‌ها كنيد. اين كار را به شيوه دلخواه خود انجام دهيد. اگر در قسمت‌هايي همچنان چسب را مي‌بينيد، با استفاده از سوهان به آرامي آن را پاك كرده تا تميز شود. در پايان كار هم بايد روغن كوتيكل روي ناخن‌ها بماليد. توجه داشته باشيد كه اين فرايند بايد با آرامش كامل انجام شود و عجله در آن جايگاه خاصي ندارد. در پايان بهتر است يادآوري كنيم كه ناخن به عنوان يكي از اجزاي بدن، امكان دارد آسيب جدي ببيند. احتمال پيدايش اين آسيب‌ها با كاشت ناخن بالا مي‌رود. به همين دليل بهتر است چنين كاري، حداقل به صورت مستمر انجام نشود.

 

منبع : webmd

https://sevteb.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.